Tot vandaag worden de grote klokken waar de kleinere klokjes inzitten nog steeds elektronisch naar beneden gestuurd. Dat gebeurt via een stalen kabel die vanuit de toren over de Grote Markt naar het stadhuis loopt. Een kabel waarvan veel niet-Mechelaars en bezoekers die de traditie niet kennen zich wel eens afvragen waarvoor hij dient, want hij hangt er permanent. “Met het huidige systeem zijn er geregeld technische problemen. We kunnen ook niet altijd even goed bepalen waar de klokjes terechtkomen”, reageert Björn Siffer (Vld-Groen-m+), schepen van Cultuur.

En dus laat de stad momenteel onderzoeken of het een optie is om drones de lucht in te sturen om de klokjes te lossen. Het nieuwe systeem zou ten vroegste worden ingevoerd vanaf 2020. “We laten momenteel onderzoeken of dat technisch mogelijk is en het geen problemen oplevert voor de veiligheid”, zegt de cultuurschepen. Vraag is of de traditie dan niet een beetje verloren gaat. “Tradities zijn er ook om te vernieuwen en om ze te moderniseren. We moeten durven innoveren”, stelt Siffer. Het is burgemeester Bart Somers (Vld-Groen-m+) die het idee oppikte van een Mechelaar. “Dat kan die lelijke kabel boven onze Grote Markt weg”, zegt hij.

N-VA: “Daar sluipt een ongeluk in”

N-VA is er niet voor gewonnen om de traditie anders te organiseren. “Onze eerste bezorgdheid is in deze eentje voor de veiligheid. Een groep in beweging die naar boven kijkt, en dat met de hoogteverschillen aan de zijkant van de Grote Markt, daar sluipt gemakkelijk een ongeluk in. Die mening delen we overigens met de politie”, zegt gemeenteraadslid Freya Perdaens (N-VA).

Voorts stelt de oppositiepartij zich ook vragen bij het prijskaartje. “We stellen ons de vraag wat er defect is aan de huidige installatie. Dat drones worden ingezet voor onder andere het transport van donororganen is een goede zaak. Maar het is moeilijk te begrijpen dat een drone voor klokkenwerpen voor de stad prioriteit krijgt. Boven bijvoorbeeld een degelijke connectie voor de livestream van de gemeenteraad om zo de Mechelaars vlot te informeren”, legt Perdaens uit.

Bron: Gazet Van Antwerpen, 4 september 2019 (https://www.gva.be/cnt/dmf20190904_04591127/mechelen-wil-drones-inzetten...)