Amper vijf vrijwilligersorganisaties voor jongeren met beperking vragen subsidie aan

Door Freya Perdaens op 8 maart 2020, over deze onderwerpen: Het middenveld

Tot 1 februari 2020 konden organisaties voor het eerst subsidies aanvragen als ze jeugdwerk organiseren voor kinderen en jongeren met een beperking. Amper vijf organisaties deden effectief een aanvraag, zo blijkt. Vlaams Parlementslid Freya Perdaens vindt dat een gemiste kans. “Is deze projectsubsidie onvoldoende gekend, of zijn de administratieve formaliteiten voor de aanvraag te zwaar? Dat moeten we onderzoeken.”

Gemiste kans

De nieuwe subsidielijn werd in het leven geroepen om het jeugdwerk voor kinderen en jongeren met een beperking een duwtje in de rug te geven, zowel tijdens de schoolvakanties als daarbuiten. Vijf organisaties dienden een aanvraag in. Het goede nieuws is dat er geen keuze zal moeten gemaakt worden omdat er voldoende budget is om elk project financieel te steunen. Door de weinige aanvragen volstaat het voorziene budget van Vlaanderen. “Tegelijk is dit een gemiste kans”, zegt Perdaens, “Jongerenwerkingen die voor jongeren met een beperking vakanties organiseren kunnen deze middelen zeker goed gebruiken.”

Slechts aanvragen uit twee provincies

Opvallend ook is dat vier van de vijf aanvragen uit Vlaams-Brabant komen. Eén oproep kwam uit Oost-Vlaanderen. Vanuit Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen kwam er dus geen enkele aanvraag. “Ook dat is opmerkelijk”, stelt Perdaens, “Een betere bekendmaking van de projectsubsidie volgend jaar moet niet enkel zorgen voor meer aanvragen, maar ook voor een betere spreiding over Vlaanderen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?