VOKA laat via zomerstages een politicus een dag meedraaien in een bedrijf. Daarbij zit een ontmoeting met een directielid. Maar op het programma staat ook een praktijkgedeelte, waarbij de politicus een goed zicht krijgt op de activiteiten van de onderneming en contact heeft met de werkvloer.

De haven van Antwerpen is één van de grootste werkverstrekkers in Vlaanderen, daar werden, op verschillende plaatsen, dan ook 10 parlementsleden op zomerstage verwelkomd. Freya Perdaens uit Mechelen bezocht het datacenter van de haven en ook een radartoren, waarmee de radar over het hele havengebied, van meer dan 12,000 hectare, voorzien wordt. “Imposant om de achtergrond mee te krijgen van al de trafiek die de haven aandoet”, aldus Perdaens, “ik kreeg een unieke inkijk op welke gegevens er allemaal bijgehouden worden, en welke beelden er gebruikt kunnen worden als er een ongeluk of iets dergelijks gebeurt.”

Naast het bedrijfsbezoek was er een uitleg over de haven zelf. “Daarbij zie je hoe belangrijk de

haven is voor Vlaanderen en Vlaanderen voor de Haven”, zegt Perdaens. Niet enkel qua werkgelegenheid, waarbij 60,000 mensen rechtstreeks tewerkgesteld worden, maar onrechtstreeks het dubbele. Ook qua duurzaamheid is er onder meer het mooie voorbeeld van het proefproject van de Waterbus, waarmee ondertussen heel wat mensen via het water in plaats van via de weg op hun werk geraken. Via die weg, maar ook via het spoor en binnenvaart zorgt de Antwerpse haven ervoor dat de distributiecentra in Vlaanderen bevoorraad worden, meer dan een leerrijke dag dus!

Bron: Invlaanderen.be, Do. 22 Aug. 2019, Online