Voldoende garanties nodig voor het Speelgoedmuseum

Door Freya Perdaens op 25 februari 2020, over deze onderwerpen: Mechelen
Freya Perdaens Mechelen

Al 38 jaar is het Speelgoedmuseum gevestigd in het voormalige Nova-gebouw in de Nekkerspoelstraat. De vzw achter het museum heeft het complex sinds 1994 in erfpacht van de stad. Op de huidige site aan station Nekkerspoel plant het stadsbestuur echter een nieuwe ontwikkeling. Daarom moet het museum uitkijken naar een nieuwe locatie.

Ik ben erg blij dat het Speelgoedmuseum een frisse wind krijgt op een nieuwe locatie. Het museum is een uniek stukje erfgoed, waar we zorg voor moeten dragen. En net daarom stoort het veel te nipte inplannen van de stad ook weer in dit dossier. Één zaak is dat in de meerjarenplanning onvoldoende werkingstoelage werd voorzien, iets dat ze nu al moeten rechtzetten. 2 maanden nadat de budgetten gestemd werden is ook de inplanning voor een verhuis erg nipt. Het museum kan gebruik maken van de huidige locatie (volgens de nieuwe convenant) tot 31 augustus 2021. Of de nieuwe locatie dan al klaar zal zijn, is echter helemaal niet zeker.

Er worden geen veiligheidsmarges ingebouwd door de stad, niet op financieel vlak, niet op vlak van timing. Eender wie ooit wat heeft uitgebaat, of die aan verhuis- of verbouwingswerken begon, weet toch dat die marges voor onvoorziene omstandigheden nodig zijn. Ik duim in ieder geval voor een goede afloop en hoop binnenkort de nieuwe collectie speelgoed-televisiefiguren te gaan bekijken.

Meer lezen? Dat kan op de website van Gazet Van Antwerpen

Hoe waardevol vond je dit artikel?